Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Milan Kolář

Co kdyby pan redaktor psal o něčem, čemu rozumí

Máme okurkovou sezónu, tak ať píše třeba o okurkách.

0/0
23.7.2008 11:02

janmacuch

Re: Co kdyby pan redaktor psal o něčem, čemu rozumí

Asi vas, pane Kolari, zklamu. Okurkam nerozumim, redaktor nejsem. Podilim se na tvorbe produktu, ktere jsou z 99% na export a kazdy mesic si rvu zbytky vlasu nad kurzem, ktery znamena ze dostaneme za tu samou praci zase o neco mene penez. Cemupak racte rozumet vy?

0/0
23.7.2008 12:07

Karel Sral II.

Chudák koruna

Není spíš za avizovanými problémy něco jiného než posilování koruny? Nemůže mít klesající zisky na svědomí třeba nehorázné až nemorální daňové zatížení? Vždyť mzdové náklady  (reálná mzda, superhrubá mzda, odvody, daně atd...) na jednoho obyčejného dělníka se dnes pohybují někde kolem 50K měsíčně. A to jsou jen mzdové náklady, kde je ošacení, obutí, různá školení a profesní růst? Pokud má ten dělník odvést reálnou práci, která se dá za 50K prodat musí se sakra otáčet. A to nepočítám, že musí vydělat na mzdu svého zaměstnavatele a růst firmy. Pokud nechce tento zaměstnavatel rapidně zvyšovat ceny, musí snižovat zisky. Co teprve kdokoliv na vyšším postu než dělník?

A tak je to se vším.

Společná měna EURO je dogma pár zabedněnců, kteří buď za a) mají osobní zájem na přijetí této obskurní měny nebo za bé) tomu naprosto nerozumí.

Současné průzkumy v krajích eurem platících ukazují, že stále větší část poulace by uvítala návrat původní měny.

0/0
23.7.2008 9:56

janmacuch

Re: Chudák koruna

No, konretne v pripade me firmy a tech nekolika dalsich o jejichz problemech vim vice jde v tuto chvili primarne o korunu. Samozrejme vam jako zastance 5% dane a minimalniho statu na hranici anarchokapitalismu nebudu odporovat, ze dane jsou nemravne vysoke.

Euro nepovazuji za zazracne a samospasitelne, ale rozhodne je odolnejsi proti neuvazenym projevum jednotlivcu.

0/0
23.7.2008 12:23

Parouback

Navrhuji...

...vytisknout jeden bilion Kč a uhradit s ním část zahraničního dluhu ČR. To by mělo naši měnu oslabit dostatečně ;-D

0/0
23.7.2008 9:53

Entes

konkurence cenou

To mi teda vysvetlete proc jsou na zapade tisice firem ktere existuji v prostredi tamni tvrde meny a jsou konkurenceschopne. Jestli oni nasi exporteri se nesnazi za kazdou cenu konkurovat nizsi cenou, cenou kterou dosahuji diky smesne malym platum v nasi chude-levne zemicce.

0/0
23.7.2008 8:59

goldwein

Re: konkurence cenou

Predevsim - ti "nasi exporteri" prinaseji zahranicni penize, ze kterych pak tady plati dane (ne zahranicni investice), takze diky Bohu za ne (pro autora s nickem klauzkomik: pozor na to Y u nymanda).

Nase 'zemicka' neni chuda a bohuzel uz vubec ne levna - od zakladnich potravin az po auta a mixery je temer vse nejen v US pro nas mnohem levnesi nez tady (treba kilo drazsich kurecich rizku za 40 CZK). Konkurence cenou uz davno ztratila smysl, na to se specializuje Cina.

0/0
23.7.2008 11:59

Pribinacek

Tvrdá měna

Dolar za 30 a marku za 20 zavedl po roce 1989 Klaus tím, že prostě použil vekslácký kurs.  Tak co teď vadí, že koruna zase získává zpět reálnou hodnotu? Když pak byl dolar za 42,-, tak v televizi do nás furt hustili, abychom se nebáli do dolaru investovat, že půjde ještě výš. Snad těch lidí moc nebylo a nevěšeli se pak na stromech.

0/0
23.7.2008 7:58

janmacuch

Re: Tvrdá měna

No, v 89 jsem tahal kacera, takze to radeji komentovat nebudu. Slychavam, ze nase mena startovala z toho ci onoho duvodu podhodnocena, ale neverim tomu, ze by mely byt tak silne dopady o 19 let pozdeji. Jestli zbylo nejake misto na stromech po kurzovnich spekulantech, obavam se ze by se snadno mohlo zacit plnit exportujicimi vyrobci.

0/0
23.7.2008 12:09

notebook.r51

Vzdyt je to hra jako RVHP

EUR neni nic jineho nez prevoditelny rubl. Vloni nam refundovali za "manmonth" 3000 EUR, letos uznali vlivem kurzovych zmen a nasi inflace 4500 EUR // ale budete si muset snizit pocty mesicu, protoze EC ma prostredky "so wie so" fixovane na EUR ;-D

0/0
23.7.2008 0:25

myskamiki

jedinou

otazku: jste presvedcen, ze ma CNB dostatek prostredku na ucinnou intervenci? Ja nikoli

0/0
22.7.2008 20:11

lynxxx

Re: jedinou

ČNB nemá nejmenší šanci něco trvalejšího uhrát.

0/0
22.7.2008 21:37

janmacuch

Re: jedinou

Popravde receno na nejake intervence a vliv centralnich bank na meny mensich statu jsem v posledni dobe prilis neveril, ale vykyvy kurzu po vyjadreni pana premiera a opacne vykyvy po interview s panem guvernerem ukazuji, ze kdyz je kurz vysponovan spekulativnimi investicemi, muze jej rozhoupat leccos.

0/0
23.7.2008 0:41

SID09

Re: jedinou

Mám Vážné obavy, že projevy premiéra a jiných politiků nemají s kurzem koruny nic společného. Rambo - jak jí říkají finančníci, si žije vlastním životem, který nemá žádnou spojitost s tím, co veřejně prohlašují tkzv. finanční analytici. ČNB asi už dávno pochopila, že na jakékoliv intervence je velice slabá. Kdo ale za  skupováním koruny stojí, dosud nikdo pořádně neví.

0/0
23.7.2008 9:20

janmacuch

Re: Re: jedinou

Paranoidni teorie c.1 za skupovanim koruny stoji zahranicni investori, kterym budou letos velke podniky vyplacet dividendy. teorie c.2 po kazdem prusvihu na svetovych trzich si investicni skupiny nakoupi korunu, protoze zhodnocuje lepe nez komodity a urcite bezpecneji nez akcie. Neskutecne silena teorie c.3 Vlada se rozhodla zaplatit dluhy ktere nasekaly ty predesle a chce to udelat levne.

Paranoidni teorie c.4 Standa G. dostaval uplatky v rublech a ted je chce vsechny prevest na koruny.:-)

Ale je pravda, ze politika na menu uz davno vliv nema. Padne vlada, koruna roste, je nova vlada, koruna roste, ekonomika klesa, koruna roste, ekonomika roste, koruna roste :-) prestante tu korunu sakra zalejvat!

0/0
23.7.2008 12:16

SID09

Re: Re: Re: jedinou

Jeste jsem slysel jednu teorii - že při měnové krizi v roce 2007 si uložili zahraniční investoři USD a Marky na korunové účty ve velmi zajímavém kurzu. Dlouhodobé vklady se mají postupně po 10 letech vybírat v  USD a EUR.  Je to asi  šílená teorie č. 5. Jinak ale je pravda, že RAMBO je nepřemožitelný a stále roste ať ekonomika klesá či roste a u vlády je Petr, nebo Pavel, Jirka, či Mirek.

0/0
23.7.2008 20:19

SID09

Re: Re: Re: Re: jedinou

Oprava - ta měnová krize byla tuším v květnu 1997 - před těma povodněma na Moravě. A Od roku 2007 se tomá ....... prý!

0/0
23.7.2008 20:26

doktor_bota

Autorovi bych doporučil

ke shlédnutí díl "Danajský dar" (z cyklu "Jistě, pane ministře") - hlavně tu pasáž, ve které sir Humphrey Appleby ministrovi zajistí svolání meziresortní schůzky, týkající se nákladní dopravy.

Nějak tak by to totiž vypadalo, kdyby se u premiéra sešli zástupci ČNB, exportérů a importérů.

Jinými slovy - žádná karma, je to jednostranný pohled.

0/0
22.7.2008 18:48

janmacuch

Re: Autorovi bych doporučil

Dekuji za doporuceni. Vam zase doporucuji k precteni prispevky sveho kolegy Goldweina, ktere Vam mozna osvetli, proc je pro stat dulezitejsi podporovat vyrobce nez laciny konzum. Soucasna situace nehravajici az prilis importerum na ukor domacich vyrobcu jen zvysuje negativni obchodni bilanci. Verte, ze lacina elektronika a vetsi luxus na dovolenych nestoji za vysokou nezamesnanost, znehodnoceni investic a paralyzu vyrobniho sektoru. Na rozil od bohatsich statu si jeste nemuzeme dovolit presunout vyrobu na vychod. Navic s prilis silnou menou neprodame ani sluzby. Nelobuji za to, aby se koruna vratila na 40 za dolar, byt by to pro me osobne bylo velmi vyhodne. Jen tvrdim, ze kdyz premier rozuzumi ekonomice jako koza nasobilce, ma byt radsi zticha. Pan Tuma uz dnes dikybohu pozar uhasil a me nezbyva nez doufat, ze vedeni CNB si na rozdil od premiera umi spocitat dopady svych slov. Ono by ostatne bylo nejlepe dotahnout tech par privatizaci, poplatit nejake ty dluhy a hupky supky na euro...

0/0
22.7.2008 19:16

klauzkomik

Re: Re: Autorovi bych doporučil

Boha si neber do huby nímande,tyto a podobné žvásty rádoby "ekonomů" už tady slyším od roku 89,za kolik měla být marka a dolar,kdyby se tenkrát poslechlo rad W.Komárka tak jsme mohli být  o hoodně dále

0/0
22.7.2008 19:28

janmacuch

Re: Re: Re: Autorovi bych doporučil

Nymand se pise s Y.

0/0
23.7.2008 0:43

honza vlk

máme importně silně orientovaný export

takže levněji nejen prodávám do zahraničí, ale také ze zahraničí předtím nakupuji levněji vstupy, pak pokud na výrobu a vývoz jednoho výrobku spotřebuji 80% vstupů z dovozu, a 20% práce, pake je to cool, nebo ne?

0/0
22.7.2008 18:40

janmacuch

Re: máme importně silně orientovaný export

Mily Jene,

pro nektera odvetvi opravdu plati, ze na ne dopadne jen ten dvaceti procentni zlomek, ale vezte, ze nektere ze scenaru vazanych na dany kurz na konci tohoto clanku jsou pravdive udaje a opravdove fabriky. Takze bych na miste premiera lehkovazne nehazardoval s obzivou stovek lidi. Staci se jen podivat na takove OP Prostejov, vzdyt bavlna a umele tkaniny jsou take vstupy ze zahranici, ale zrovna v pripade odevniho prumyslu je domaci pridana hodnota tak vysoka, ze se pri danych kurzech nevyplati dotovat vyrobu.

0/0
22.7.2008 19:08

j.tecka

Re: Re: máme importně silně orientovaný export

S názorem autora nesouhlasím a k tomuto jeho příspěvku bych chtěla dodat, že problém OP Prostějov byl úplně jinde než v kurzu koruny, který svým způsobem pouze urychlil nevyhnutelné- firmu, která neinovuje, jejíž know- how zastarává a která se neumí přizpůsobit požadavkům trhu, není obětí nevyvážených řečí politiků, ale vlastní hlouposti (samozřejmě ne firmy, ale managementu)... a o OP něco vím, nebojte...

0/0
23.7.2008 18:10

Vládínek Smolík

Milý,poněkud naivní příspěvek.

Váš pohled je zcela pochopitelný, ale probuďte v sobě více empatie.Zdá se, že nemáte pochopení pro ty, kteří si v době, kdy bylo zhasnuto, a možná i krátce poté, pomohli řádově k miliardám.Jak je vyčistit dočista dočista, jak dokázat, že jsou křišťálově čisté, takže ani křišťálovější být nemohou?Doufám , že pohoršením nemaskujete závist, to prokletí našeho národa, či nechuť k těm úspěšnějším!

Přátelsky Vás zdraví pravicový volič(sic!)

0/0
22.7.2008 16:25

aljav

a teď napište něco podobného z pohledu

 importéra ! A pak běžte na ČNB  a diskutujte s nimi. Uvidíme jak se shodnete !

0/0
22.7.2008 16:13

janmacuch

Re: a teď napište něco podobného z pohledu

Z pohledu importera? Ale jiste, milerád.

Importeri si nasadili a marze a ceny jako kdyby koruna nerostla, jiz nyni maji mnohonasobne zisky.

Adobe InCopy: USA 3.560 Kč ; ČR 12.600 Kč

Mixer KitchenAid: USA 2860 Kč ; ČR 16.500 Kč

Ford Focus: USA 205.900 Kč ; ČR 417.000 Kč

0/0
22.7.2008 16:28

aljav

Re: Re: a teď napište něco podobného z pohledu

jste si jist že to udělali všichni ? Ne všichni vydělávají na hraní si s čísly ! Dle mě je potřeba najít a držet kurs na kterém mohou vydržet obě strany ! Ale nejsem takový expert abych znal tu "správnou" hodnotu koruny! Jinak ale oceňuji že uvádíte konkrétní čísla :-) !

0/0
22.7.2008 16:48

goldwein

Re: a teď napište něco podobného z pohledu

z pohledu importera je to snadne - vzhledem k tomu, ze jako importer nic nevyrabim (importer = lokalni firma, ktera ma zisk z toho, ze neco nakoupi jinde a pak proda se ziskem tady), ale vydelavam jen na tom co prodam, kurz USD/CZK nebo EUR/CZK mi muze byt relativne ukradeny, maximalne toho prodam min - z pohledu exportni firmy, kde vytvarime komplexni - nejen pridane - hodnoty (z toho co prodame v zahranici platime lokalni dane, zamestnance, atd.) je to daleko horsi - postaveni importera vs. exportera je co do kurzovych fluktuaci vyrazne nevyvazene... mimochodem - importer plati lokalne jen dane ze zisku, ktery ma pouze na pridane hodnote - exporter plati dan ze zisku, ktery ma z cele hodnoty - ale ano to neni evidentne bezne zrejme...

0/0
22.7.2008 16:41

aljav

Re: Re: a teď napište něco podobného z pohledu

i dovozce zaměstnává lidi ! A co když dováží materiál/surovinypro lokální výrobce ? Ono to není tak jednoduché !

0/0
22.7.2008 16:45

goldwein

Re: Re: Re: a teď napište něco podobného z pohledu

doporucuji si znovu precist tu cast o lokalnich danich a pridane hodnote; preprodejci (importeri) jsou navic zavisli na tom, co vyrobci (exporteri) vyrobi - pokud nejaci vubec zbudou;

clanek je o tom, ze umele posilujici koruna spolecne s vyjadrenim pana premiera likviduji exportery - neni to o tom, ze by existovala jakakoliv rovnovaha mezi kurzovym dobrem a zlem pro exportery a pro importery (kteri jsou principialne vuci vykyvum kurzu temer imunni, proste upravi prodejni ceny - coz u vyrobnich cen ponekud neni mozne - m.j. tohle je zdroj te disproporce mezi im/ex)

0/0
22.7.2008 17:00

Seeker-M

Re: Re: Re: Re: a teď napište něco podobného z pohledu

Hm, řekl bych, že to až příliš zjednodušujete. Pokud podle Vaší logiky může importér při propadu koruny prostě zdražit a nic se neděje, podle téže logiky může exportér při posílení koruny zdražit a nic se neděje. Nebude problém v tom, že oba mají své zákazníky, kteří prostě zboží za jakoukoliv cenu nekoupí? (To je míněno jako obecný komentář k Vašim závěrům, ne ke specifické dnešní situaci, o níž mluví autor blogu o příspěvek níže.)

 

Ale jinak je vidět, že jste z oboru. Zdražení nazýváte "úpravou cen" ;-)

0/0
23.7.2008 7:47

goldwein

Re: Re: Re: Re: Re: a teď napište něco podobného z pohledu

Ta "uprava cen" mi utekla, to mate pravdu ;-D V kratkem komentari se zjednoduseni clovek nevyhne - pokud tedy autor nechce zkratit svuj prispevek naopak jen do jedineho slova :-)

0/0
23.7.2008 11:39

janmacuch

Re: Re: Re: a teď napište něco podobného z pohledu

Anualni zhodnoceni 28% vuci dolaru jiste umoznilo importerum dostatecne zajisteni. Dovazi-li suroviny pro exportera, pak to na celou vec nema vliv, ve vysledku se kupuje i prodava v eurech. Zato pro produkujiciho exportera je nynejsi rozdil kurzu vrazedny. Pocitejte se mnou - vyrobit 1 ks produktu "produkt" stoji dejme tomu: vyvoj 50Kc material 100Kc, najmy a overhead firmy 30Kc, marketing 30Kc total 210Kc. Aby byl konkurenceschopny, prodava se na zahranicnim trhu za nejvice $15.

V roce 2003 by byl zisk z jednoho prodaneho kusu 252Kc. V roce 2004 uz jen 183Kc; 2005 - 132Kc; 2006 - 155Kc, 2007 - 101,4; leden 2008 - 64.26Kc; dnes 6.75Kc.  Zitra?

0/0
22.7.2008 17:06

janmacuch

Re: Re: Re: Re: a teď napište něco podobného z pohledu

No, dikybohu pan Tuma na pana Topolanka moc neda a zrejme cte muj blog :-) , takze ten zitrek uz vypada o 2 procenta lepe. Doufam, ze jste mi pane guvernere kliknul na karmu. :-)

0/0
22.7.2008 17:55

kac

souhlas

R^

0/0
22.7.2008 15:33

aljav

Re: souhlas

jsi si jist ? A když koruna oslabí a např. benzín zdraží třeba o dalších 10-15% a to se promítne do cen např.potravin, topení, plynu ..., tak budeš také souhlasit ?

0/0
22.7.2008 16:14

goldwein

Re: Re: souhlas

cena ropy ma na cene benzinu relativne maly podil - hlavni soucast ceny ropy je spotrebni dan, marze rafinerie, marze prodejce, atd. - takze kdyz se kurz zmeni o 20 - 30 %, na cenu benzinu to ma vliv realne minimalni, pro exportni firmy je takova fluktuace casto otazka existence; navic to muze treba v dusledku zlevnit i chleba, protoze by pak bylo mozne lip prodavat zakladni produkty do zahranici a nezdrazovat (pripadne nekrachovat) lokalne

0/0
22.7.2008 16:49

j.tecka

Re: Re: Re: souhlas

myslím, že tomuto svému příspěvku nemůžete sám věřit :-) cena ropy nemá na cenu benzínu vliv? a člověče na které planetě momentálně žijete? ono bude možná lepší, až se nám korunka zase vyhoupne na 40Kč za dolar, protože potom ty nečestné a neetické a nevím jaké zisky místo importérů shrábnou exportéři a no a co, že spotřebitel bude platit víc, že? já soucítím s českými importéry a věřím, že dobří podnikatelé místo psaní blogů budou za svou firmu bojovat a tento boj vyhrají, vás je mi kolego trochu líto....

0/0
23.7.2008 18:17

j.tecka

Re: Re: Re: Re: souhlas

pardon, mělo tam být exportéry, chytří pochopili :-)

0/0
23.7.2008 18:18

janmacuch

Re: Re: Re: Re: souhlas

Nabizim vam moznost projevit litost ucinne a k tomu pozici managera pro korekci kurzovych ztrat, kdyz mi uspokojive vysvetlite, jak byste pri situaci v uplynulych mesicich udrzela obrat a zisk bez vyraznych ztrat. Poslete mi na uvedeny mail KONKRETNI navrhy a reseni. Muzete se klidne pustit i do case study na zaklade nasich produktu. Nezajimaji mne vypravenky o kurzovem zajisteni, to je kratkodobe a nevyhovujici. Forwardove obchody nepripadaji se soucasnou platebni moralkou zahranicnich distributoru v uvahu. A verte tomu, ze jako pracoviti podnikatele zvladame bojovat jak zvysenim produktivity a inovacemi, tak psanim blogu zaroven. V 20tihodinove pracovni dobe se uz nejaka ta chvilka najde. Takze, jestli jste chytra i mimo komentare ke clankum, dokazte to. Ted.

0/0
23.7.2008 18:41

janmacuch

Re: Re: Re: Re: Re: souhlas

Tak mame o pet dnu pozdeji a zazracny recept neprisel. Misto managera zustava tedy neobsazeno a Vam, madamme, odebiram patent na chytrost. Vratim na konci skolniho roku.

0/0
28.7.2008 19:15

5alfa

Re: Re: Re: Re: souhlas

Není napsáno, NEMÁ vliv, ale nemá "velký" vliv.

O kolik se zdražil benzín, když ropa šla z 90 na 140$ za barel? V ČR to o 55% rozhodně nebylo, nebylo to ani o 20%. :-)

Zatímco v USA právě cena benzínu vzrostla o 50%. Protože tam jsou všechny daně menší než v Evropě. Prostě se smiř s tím, že u nás je cena benzímu především závislá na spotřební dani a dalších daních, které lidé od DPH až přes zelené daně budou muset platit.

0/0
24.7.2008 12:18



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.